تعاریفی از طراحی

طراحی داخلی = Interior design
- اصطلاحی مشترک در معماری و طراحی صنعتی. در معماری به طراحی و چینش فضای داخلی خانه یا فضای کار گفته می شود. در طراحی صنعتی در مقابل طراحی خارجی Exterior به کار می رود. مثل طراحی داخلی اتومبیل و وسایل نقلیه.
طراحی خارجی = Exterior design
طراحی صنعتی = Industrial design
طراحی = Design
- کلمه ای با معنای عام که به زمینه های مختلفی از علوم و هنر مرتبط می شود و افراد مختلف تعاریف گوناگونی از آن ارائه داده اند. در طراحی صنعتی به فرآیندی گفته می شود که ایده از دنیای ذهنی طراح به یک شیء در دنیای واقعی نزدیک می شود. این فرآیند شامل مراحل مختلفی همچون رسم ایده (اسکچ و راندو)، مدل سازی، فرم دهی، ساخت ماکت و... است که به هر کدام از این مراحل، اصطلاحا طراحی گفته می شود.
طراحی کردن به معنای دکوراسیون و برقراری ارتباط بصری بین عناصر طراحی نیز به کار می رود.
طراحی سبز = Green design
- یک تفکر حاکم بر طراحی است. این نوع طراحی از اصولی خاص تبعیت می کند که رعایت آنها ضروری است: مدیریت منابع انرژی، طراحی با قابلیت بازگشت به چرخه زندگی، طراحی برای انسان.
طراحی محصول = Product design
- یکی از گرایش های طراحی صنعتی است که شامل مراحل ایده پردازی، پرورش کانسپت، تست و تولید و اجرای نهایی محصولات است. طراحان محصول با به کارگیری هنر، دانش و تکنولوژی، مراحل طراحی و تولید یک محصول را به روش قاعده مند و حرفه ای برنامه ریزی و اجرا می کنند و در حقیقت بخشی از نقش مدیر تجاری، مدیریت محصول را نیز انجام می دهند. حتی طراحان محصول به دلیل نگرش جامع در هنر و صنعت، در شرکت هایی نظیر Nokia و Google وظایف طراحی استراتژی را نیز بر عهده دارند.
طراحی احساسی = Emodesign
- نام مختصر emotional design است. برای اطلاعات بیشتر به واژه emotional مراجعه کنید.
طراحی به کمک کامپیوتر = Cad
- Coputer Aided Design یعنی طراحی ای که به کمک کامپیوتر (نرم افزارهای طراحی) صورت گرفته باشد. به طور مجاز به نرم افزارهای طراحی نیز نرم افزارهای CAD گفته می شود. واژه CAD در گرافیک به معنای computer-assisted production of drawings نیز به کار می رود.
مدیریت طراحی = Design management
- روندی مدیریتی در طراحی است که به موجب آن، علاوه بر پروسه طراحی، تصمیماتی در مورد بازار، مشتری و روند اقتصادی طرح مورد نظر اتخاذ می شود. مدیریت طراحی با ایجاد ارتباط بین تکنولوژی، طراحی، تفکرات طراحی و توجه به بازار، به نوعی نقش ارتباط بین مدیریت و طراحی را بازی می کند.
طراحی خودرو = Automotive
- Automotive design یکی از گرایشات تخصصی طراحی صنعتی است که به طور ویژه روی طراحی ظاهر خودرو و ارگونومی آن تمرکز دارد. طراحی خودرو به دلیل پیچیدگی های فنی و هنری، معمولا به صورت ترکیب تیم های مهندسی و هنری انجام می شود و تنها با یک تخصص امکان پذیر نیست. طراحی خودرو به دو بخش Interiour (طراحی داخلی) و exteriour (طراحی خارجی) تقسیم می شود.
اتوماتیک، طراحی خودور = Auto
- Auto design به معنای طراحی خودرو به کار می رود. مراجعه شود به واژه Automotive.
طراحی خودرو = Cardesign
- به واژه automotive مراجعه شود.
طراحی کردن = Disigning
- به واژه Design مراجعه کنید.
طراحی سه بعدی = 3d modeling
- به طراحی اشیاء و شخصیت های سه بعدی توسط نرم افزارهای کامپیوتری 3d modeling گفته می شود. طرح نهایی می تواند به صورت گرافیکی در مانیتور یا کاغذ به صورت مسطح بازنمایی شده یا توسط روش های تولید سنتی یا پیشرفته ساخته شود.
طراحی محیطی = Environmental design
- یک مبحث مابین رشته ای شامل تخصص های معماری، طراحی صنعتی، مهندسی، طراحی داخلی، طراحی روشنایی و... است که هدف آن طراحی درست محیط عام زندگی بر محوریت انسان است. آغاز مباحث مربوط به طراحی محیطی به انقلاب صنعتی و نظریات ویلیام موریس و جان راسکین بر می گردد. اما ظهور مباحث تخصصی تری همچون طراحی پایدار، طراحی سبز، اکودیزاین و... در طراحی محیطی، از نیمه دوم قرن بیستم آغاز شد.
طراحی خوب، ارزشمند = Good
- good design در قرن 19 و 20 به طراحی محصولاتی اطلاق می شد که طراحی آنها با نوآوری و ارزش جدید در طراحی همراه بود. این واژه در مقابل Kitsch design به کار برده می شد که نشان دهنده محصولات بی ارزش و ضایع از نظر هنری و صنعتی بود.
روند طراحی = Design process
- مراحل طراحی محصول از ایده اولیه تا تولید نهایی را پروسه طراحی می گویند. چگونگی تنظیم پروسه یا روند طراحی نیاز به احاطه علمی به تمام جوانب طراحی دارد. در شرکت های بزرگ، روند طراحی نشان دهنده اعتقادات و سواد علمی طراحان آن شرکت است و حتی چگونگی تعریف روند طراحی، بخشی از هویت شرکت ها و استودیوهای طراحی به شمار می رود.
ضد طراحی = Anti design
- جنبشی بود در ایتالیا که از دهه شصت قرن 20 شکل گرفت. در پاسخ به طراحان مدرن که فرم را تابع عملکرد می دانستند و در مصنوعات خود از فرم ها و رنگ های محدود مثل سفید و طیف خاکستری استفاده می کردند، طراحان جنبش ضد طراحی، محصولاتی با معیارهای خلاف مدرنیسم طراحی می کردند. در طراحی های گروه هایی مانند استروم، سوپر استودیو، استودیو الکیمیا و ممفیس و در دید وسیع تر، تمام طراحان پاپ، در بخش فرم و رنگ، با ایجاد تنوع در فرم ها و استفاده وسیع از رنگ ها، به نوعی به طراحان مدرن دهن کجی می کردند و از این رو به این حرکت، جنبش ضد طراحی گفته می شد. تفکرات ضد طراحی در طی زمان و به خصوص با ظهور ممفیس، تبدیل به اصول اولیه طراحی پست مدرن شد.
طراحی مجدد = Redesign
- واژه Redesign در اصل در برنامه نویسی نرم افزارها مورد استفاده قرار گرفت و به این معناست که ساختار درونی برنامه نویسی را به منظور بهبود ساختاری تغییر دهند، اما این تغییر ممکن است در ظاهر خروجی برنامه چندان آشکار نشود. در طراحی صنعتی نیز واژه Redesign به معنای اعمال تغییرات در درون (Interior) یا برون (Exterior) محصول و یا حتی اعمال طراحی مجدد در ساختار سرویس ها (Service design) صورت بگیرد. Redesign در طراحی محصول نیز ممکن است در ظاهر محصول آشکار نباشد و تنها باعث بهبود عملکرد یا تغییر در نحوه عملکرد درونی سیستم باشد.
برای مشاهده معنای Redesign در مورد سازمان ها به واژه Reengineering مراجعه نمایید.

معمار کهف...