ساخت یك‌هزار سرویس بهداشتی در كشور 10 ‌درصد پیشرفت كرده است!


 این مطلب مربوط به ساخت سرویس های بهداشتی است که مسابقه ی آن به صورت ضرب العجل در سال گذشته برگزار شد. من و محسن با گروه زیگورات مقام چهارم این مسابقات رو بدست آوردیم. البته بیشتر زحمت کار به گردن هم گروهیم بود. حالا این خبر رو از پایگاه خبری تحلیلی بنا ببینید :

 

معمار - serin.blogfa.com


 

مأموریت مهم دولت برای ساخت یك‌هزار سرویس بهداشتی كه اواخر سال گذشته برعهده‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گذاشته شد، فقط 10 درصد پیشرفت كرده است.

 

به گزارش خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیأت دولت سال گذشته با تأكید بر اهمیت استقرار مجتمع‌های خدماتی و بهداشتی در محورهای مواصلاتی كشور، ساخت یك‌هزار مجتمع بین راهی را با اختصاص 60 میلیارد تومان در یك سال، به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری محول كرد. مسؤولان این سازمان نیز مأموریت محوله را به شركت توسعه‌ی ایرانگردی و جهانگردی واگذار كردند.
قرار بود، بخشی از ساخت مجتمع‌های خدماتی و بهداشتی از سوی دولت و بخش دیگر آن از طریق جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صورت گیرد كه برای توجیه موضوع سرمایه‌گذاری این بخش، ساخت مجتمع‌ها در سه تیپ كوچك، متوسط و بزرگ كه شامل CNG، فروشگاه، كار‌واش، نمازخانه و ... است، تعریف شد.
هم‌چنین قرار بود، از مجموع 60 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده برای ساخت یك‌هزار سرویس بهداشتی در امسال، 30 میلیارد تومان از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و 30 میلیارد تومان نیز از طریق اعتبارات ملی استان‌ها به این پروژه تزریق شود. البته طبیعی است كه تورم موجود و مشكلات بودجه‌یی امسال، از سقف این اعتبارات كاسته است.
علی عباسپور ـ مشاور فنی و عمرانی معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ كه مأموریت ساخت یك‌هزار سرویس بهداشتی بین راهی را پی‌گیری می‌كند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی پیشرفت این پروژه تأكید كرد: فقط 10 درصد پیشرفت داشته‌ایم.
او ادامه داد: اجرای این مأموریت مستلزم همكاری بانك مركزی، محیط زیست، منابع طبیعی و وزارت راه و ترابری است. البته در این بین، وزارت راه بیشترین همكاری را برای اجرای این پروژه با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشته است.
وی بیان كرد: قرار بود، منابع طبیعی زمین لازم را برای ساخت مجتمع‌ها، سازمان محیط زیست تأییدیه‌ی ساخت آن‌ها و بانك مركزی دادن تسهیلات لازم را برای مشاركت بخش خصوصی در این پروژه برعهده داشته باشند كه متأسفانه این امر محقق نشده است.
عباسپور اظهار داشت: وقتی ارگان‌های دیگر بنا به دلایلی كه خودشان آن‌ها را قانونی و موجه می‌دانند، با احداث مجتمع‌ها موافقت نمی‌كنند، مأموریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز ناتمام باقی می‌ماند!
مشاور فنی و عمرانی معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این‌كه برای اجرای این پروژه حضور سازمان و شركت توسعه‌ی ایرانگردی و جهانگردی به‌تنهایی كافی نیست، گفت: بسیاری از پروژه‌های بخش خصوصی كه از نظر سازمان توجیه مناسبی دارند، از سوی دستگاه‌های دیگر رد می‌شوند.
عباسپور با اشاره به این‌كه نمی‌دانیم مشكلات زمین یا موانع محیط زیستی را چگونه برطرف كنیم، ادامه داد: دستگاه‌های ذی‌ربط در پروژه‌ی ساخت یك‌هزار‌ سرویس بهداشتی، دلایل خاص و توجیه‌های موجه و قانونی خود را دارند كه براساس آن‌ها، مناطقی را كه بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در آن‌ها علاقه دارد، رد می‌كنند و برعكس‌، جاهایی را پیشنهاد می‌دهند كه مورد علاقه‌ی بخش خصوصی نیستند.
وی با تأكید بر این‌كه برای اجرای پروژه‌های كلان، موافقت و همكاری دستگاه‌ها فقط در مسؤولان رده‌بالای این دستگاه‌هاست، گفت: وقتی پروژه‌ها برای اجرا به بدنه‌ی كارشناسی می‌آیند، مقاومت‌هایی با آن‌ها صورت می‌گیرند كه از اجرای آن‌ها مانع می‌شود.
مشاور فنی و عمرانی معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأكید كرد: نتوانسته‌ایم به تعهدهای خود برای ارایه‌ی 80 درصد تسهیلات به بخش خصوصی عمل كنیم.
عباسپور با بیان این‌كه قرار بود، سرمایه‌گذاران 20‌ درصد سرمایه‌ی اولیه را برای احداث مجتمع‌های بهداشتی بین راهی بیاورند، ادامه داد: ما نتوانسته‌ایم، به تعهدات خود عمل كنیم. بنابراین بخشی از سرمایه‌گذاران ناامید شدند و رفتند.

 

 

 

ادامه نوشته

تعاریفی از طراحی

معمار - serin.blogfa.com

 

طراحی داخلی = Interior design


- اصطلاحی مشترک در معماری و طراحی صنعتی. در معماری به طراحی و چینش فضای داخلی خانه یا فضای کار گفته می شود. در طراحی صنعتی در مقابل طراحی خارجی Exterior به کار می رود. مثل طراحی داخلی اتومبیل و وسایل نقلیه.


طراحی خارجی = Exterior design


- طراحی بدنه خارجی وسایلی که طراحی داخلی آنها نیز معنادار است. مثل طراحی خارجی اتومبیل و وسایل نقلیه.


طراحی صنعتی = Industrial design


طراحی = Design


- کلمه ای با معنای عام که به زمینه های مختلفی از علوم و هنر مرتبط می شود و افراد مختلف تعاریف گوناگونی از آن ارائه داده اند. در طراحی صنعتی به فرآیندی گفته می شود که ایده از دنیای ذهنی طراح به یک شیء در دنیای واقعی نزدیک می شود. این فرآیند شامل مراحل مختلفی همچون رسم ایده (اسکچ و راندو)، مدل سازی، فرم دهی، ساخت ماکت و... است که به هر کدام از این مراحل، اصطلاحا طراحی گفته می شود.
طراحی کردن به معنای دکوراسیون و برقراری ارتباط بصری بین عناصر طراحی نیز به کار می رود.


 طراحی سبز = Green design


- یک تفکر حاکم بر طراحی است. این نوع طراحی از اصولی خاص تبعیت می کند که رعایت آنها ضروری است: مدیریت منابع انرژی، طراحی با قابلیت بازگشت به چرخه زندگی، طراحی برای انسان.



طراحی محصول = Product design


- یکی از گرایش های طراحی صنعتی است که شامل مراحل ایده پردازی، پرورش کانسپت، تست و تولید و اجرای نهایی محصولات است. طراحان محصول با به کارگیری هنر، دانش و تکنولوژی، مراحل طراحی و تولید یک محصول را به روش قاعده مند و حرفه ای برنامه ریزی و اجرا می کنند و در حقیقت بخشی از نقش مدیر تجاری، مدیریت محصول را نیز انجام می دهند. حتی طراحان محصول به دلیل نگرش جامع در هنر و صنعت، در شرکت هایی نظیر Nokia و Google وظایف طراحی استراتژی را نیز بر عهده دارند.


طراحی احساسی = Emodesign


- نام مختصر emotional design است. برای اطلاعات بیشتر به واژه emotional مراجعه کنید.



طراحی به کمک کامپیوتر = Cad


- Coputer Aided Design یعنی طراحی ای که به کمک کامپیوتر (نرم افزارهای طراحی) صورت گرفته باشد. به طور مجاز به نرم افزارهای طراحی نیز نرم افزارهای CAD گفته می شود. واژه CAD در گرافیک به معنای computer-assisted production of drawings نیز به کار می رود.


مدیریت طراحی = Design management


- روندی مدیریتی در طراحی است که به موجب آن، علاوه بر پروسه طراحی، تصمیماتی در مورد بازار، مشتری و روند اقتصادی طرح مورد نظر اتخاذ می شود. مدیریت طراحی با ایجاد ارتباط بین تکنولوژی، طراحی، تفکرات طراحی و توجه به بازار، به نوعی نقش ارتباط بین مدیریت و طراحی را بازی می کند.



طراحی خودرو = Automotive


- Automotive design یکی از گرایشات تخصصی طراحی صنعتی است که به طور ویژه روی طراحی ظاهر خودرو و ارگونومی آن تمرکز دارد. طراحی خودرو به دلیل پیچیدگی های فنی و هنری، معمولا به صورت ترکیب تیم های مهندسی و هنری انجام می شود و تنها با یک تخصص امکان پذیر نیست. طراحی خودرو به دو بخش Interiour (طراحی داخلی) و exteriour (طراحی خارجی) تقسیم می شود.



اتوماتیک، طراحی خودور = Auto


- Auto design به معنای طراحی خودرو به کار می رود. مراجعه شود به واژه Automotive.



طراحی خودرو = Cardesign


- به واژه automotive مراجعه شود.


طراحی کردن = Disigning


- به واژه Design مراجعه کنید.



طراحی سه بعدی = 3d modeling


- به طراحی اشیاء و شخصیت های سه بعدی توسط نرم افزارهای کامپیوتری 3d modeling گفته می شود. طرح نهایی می تواند به صورت گرافیکی در مانیتور یا کاغذ به صورت مسطح بازنمایی شده یا توسط روش های تولید سنتی یا پیشرفته ساخته شود.


طراحی محیطی = Environmental design


- یک مبحث مابین رشته ای شامل تخصص های معماری، طراحی صنعتی، مهندسی، طراحی داخلی، طراحی روشنایی و... است که هدف آن طراحی درست محیط عام زندگی بر محوریت انسان است. آغاز مباحث مربوط به طراحی محیطی به انقلاب صنعتی و نظریات ویلیام موریس و جان راسکین بر می گردد. اما ظهور مباحث تخصصی تری همچون طراحی پایدار، طراحی سبز، اکودیزاین و... در طراحی محیطی، از نیمه دوم قرن بیستم آغاز شد.



طراحی خوب، ارزشمند = Good


- good design در قرن 19 و 20 به طراحی محصولاتی اطلاق می شد که طراحی آنها با نوآوری و ارزش جدید در طراحی همراه بود. این واژه در مقابل Kitsch design به کار برده می شد که نشان دهنده محصولات بی ارزش و ضایع از نظر هنری و صنعتی بود.


 روند طراحی = Design process


- مراحل طراحی محصول از ایده اولیه تا تولید نهایی را پروسه طراحی می گویند. چگونگی تنظیم پروسه یا روند طراحی نیاز به احاطه علمی به تمام جوانب طراحی دارد. در شرکت های بزرگ، روند طراحی نشان دهنده اعتقادات و سواد علمی طراحان آن شرکت است و حتی چگونگی تعریف روند طراحی، بخشی از هویت شرکت ها و استودیوهای طراحی به شمار می رود.



ضد طراحی = Anti design


- جنبشی بود در ایتالیا که از دهه شصت قرن 20 شکل گرفت. در پاسخ به طراحان مدرن که فرم را تابع عملکرد می دانستند و در مصنوعات خود از فرم ها و رنگ های محدود مثل سفید و طیف خاکستری استفاده می کردند، طراحان جنبش ضد طراحی، محصولاتی با معیارهای خلاف مدرنیسم طراحی می کردند. در طراحی های گروه هایی مانند استروم، سوپر استودیو، استودیو الکیمیا و ممفیس و در دید وسیع تر، تمام طراحان پاپ، در بخش فرم و رنگ، با ایجاد تنوع در فرم ها و استفاده وسیع از رنگ ها، به نوعی به طراحان مدرن دهن کجی می کردند و از این رو به این حرکت، جنبش ضد طراحی گفته می شد. تفکرات ضد طراحی در طی زمان و به خصوص با ظهور ممفیس، تبدیل به اصول اولیه طراحی پست مدرن شد.


طراحی مجدد = Redesign


- واژه Redesign در اصل در برنامه نویسی نرم افزارها مورد استفاده قرار گرفت و به این معناست که ساختار درونی برنامه نویسی را به منظور بهبود ساختاری تغییر دهند، اما این تغییر ممکن است در ظاهر خروجی برنامه چندان آشکار نشود. در طراحی صنعتی نیز واژه Redesign به معنای اعمال تغییرات در درون (Interior) یا برون (Exterior) محصول و یا حتی اعمال طراحی مجدد در ساختار سرویس ها (Service design) صورت بگیرد. Redesign در طراحی محصول نیز ممکن است در ظاهر محصول آشکار نباشد و تنها باعث بهبود عملکرد یا تغییر در نحوه عملکرد درونی سیستم باشد.
برای مشاهده معنای Redesign در مورد سازمان ها به واژه Reengineering مراجعه نمایید.

معمار - serin.blogfa.com

 

 

طراحی و ساخت سامانه نوردهی خودکار به ساختمان های شمالی


پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت سامانه نوردهی خودکار به ساختمان های شمالی شدند.
منصور منصوری پژوهشگر طرح، در مصاحبه با خبرنگار ما، یکی از مشکلات موجود در ساختمان هایی که پنجره و نورگیرهای آنها به سمت شمال قرار دارد را محرومیت از نور مستقیم آفتاب و عوارض ناشی از آن در سلامتی، شادابی خواند.
وی صرفه جویی در مصرف انرژی را از مزایای این طرح دانست و گفت: در این طرح نوعی انعکاس دهنده خودکار طراحی شده است که هماهنگ با حرکت آفتاب، نور خورشید را به نقطه از پیش تعیین شده می تاباند.
منصوری افزود:‌ این نقطه می تواند نورگیر، پنجره یا سقف راه پله های دارای منفذ باشد به این صورت که در این محل ها به جای نور مایل یا غیرمستقیم، تابش مستقیم انجام خواهد شد.
وی محل نصب منعکس کننده را پشت بام، لبه های ساختمان، بناهای مجاور یا برفراز میله های بلند ذکر کرد و گفت: دستگاهی که در این منعکس کنند قرار داده شده است به طور خودکار و در هر موقعیت خود را با تابش خورشید تطبیق می دهد.
منصوری اضافه کرد: این سامانه را هم می توان برای ساختمان های ساخته شده و هم در مرحله طراحی ساختمان در نظر گرفت .
براساس این گزارش بخش تنظیم خودکار این سامانه از 3 موتور و 3 جعبه دنده، 7 حسگر نوری و مدارهای کنترل تشکیل شده است که همزمان با طلوع آفتاب جهت خورشید را تشخیص می دهد و حرکت در مسیر آن را تا غروب ادامه می دهد.
آینه این دستگاه علاوه بر قابلیت حرکت در 4 جهت اصلی، حرکت دورانی در جهت و خلاف جهت عقربه های ساعت دارد که کارآیی آن را در انعکاس نور افزایش می دهد.
به گفته طراح سامانه نوردهی خودکار، آینه این دستگاه باید براساس مشخصات هر واحد مسکونی تنظیم و نصب شود.
این طرح در رساله کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و مدیریت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.

 

منبع : تهران / واحد مرکزی خبر / علمی و فرهنگی 1387/12/17

 

 

خنیاگران

مطلب زیر متعلق به وبلاگ  سه تار (ابوسعید مرضایی) می باشد :

" سیلی که می زنی

خوب برم می گردانی

پشت سرم چشم می شود

های آرام تر پاییز

بردی  آبروی  زردی های  ما  را

..........

با این مقدمه پاییزی بروم سراغ چند خبر موسیقایی از خودم و کارهای گروه و ضبط که دوستانی همیشه می پرسند از کار های جدید و رمق دوباره ای می دمند به خستگی های این راه.

 مجموعه آثار خنیاگران در مراحل پایانی انتشار است و نهایتن تا یکی دو ماه دیگر در بازار است.ساخت موسیقی این آثر به خاطر بلند  محمد هاشم احمدوند ساخته ام که خواننده این اثر نیز است. کار در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی غوطه می خورد و به امروز هم تنه ای می زند.خواسته ام این اثر به گوش مخاطب خاص و عام خوش بیاید. تا نظر صائب دلسوزان چه باشد؟

هر چه هست حاصل تلاش های شبانه روزی من و هنرمند گرامی آقای احمدوند  به همراه گروه سپیدار در فصل بهار بود که دوستانی چون کتایون ملک مطیعی، اسحاق چگینی و کاوه معتمدیان و ... مرا همیاری کرده اند. دلم نمی آید نگویم از شرافت و افتادگی و نفس انسانی این مرد محمد هاشم احمدوند. حالا ورای این که صدایش و هنرش به دل بعضی بنشند یا نه... او مرد است و اخلاق مد شده خوانندگان امروز را ندارد... راستش برای چیز دیگری می خواند هر چند نام هنرمند و درد غم نان همیشه با هم پیوند دارند.

 خبر خوب دوم ابن که توانستم پس از دونده گی های با پا و بی پای  خویش مجوز موسسه سپیدار موسیقی را دریافت کنم . بر آنم  که آثار ماندگاری را منتشر کنم از هنرمندان پخته و جوان ... و از همین جا نیز دست  تمامی دوستان هنرمندی که آثاری دارند و تولید و نشر و تکثیر برایشان سد راه و کارشان است  می فشارم و نوید همکاری از نوع هنرمندانه اش را می دهم( نه چون شرکت های هنرمند نمای که آفت امروز موسیقی و هنر ناب ایرانند)

 خبر سوم تنظیم و ضبط آخرین اثر استاد همایون خرم است . که هفته پیش رونمایی شد. تبحر مهندس خرم در تلفیق شعر و موسیقی دیگر بر کسی پوشیده نیست. برای ارکستر ایرانی به همراه ارکستر ویلون تنظیم کرده ام. مجالی باشد کار راحتمن در وبلاگ می گذارم.

خبر چهارم کاری ست که فصل پاییز مرا به خود اختصاص خواهد داد. 

اثر دارم سخنی که با صدای بامداد( مرتضی فلاحتی) است. ضبط موسیقی آن به پایان رسیده  و درگیر و دار حنجره هنرمند جوان بامداد هستیم . امیدوارم کار پر مایه ای شود . روی این اثر حساسیت خاصی دارم هر چند که می دانم آن نیز تجربه ای ست برایم. اما رویکرد خاصی دارم به موسیقی امروز  با ساز های سنتی...بامداد جوان بسیار پر کار و خوش تکنیکی است که دارد خودش را خوب پیدا می کند و خوشبختانه وجودش تقلیدی نیست اما جای کار بسیار دارد و آینده درخشانی. تا کنون سه اثر منتشر کرده است و کارش با استاد جلال ذوالفنون در راه انتشار است.

 و

با این شعر شاملو می روم:

همه لرزش دست و دلم

از آن بود

که عشق

پناهی گردد.

آلبوم خنیاگران آماده است تا محرم و صفر بگذرد و به بازار بیاید. "

 

تصویر آلبوم خنیاگران